Sunday 23 September 2012

I Love Scuba...

Weehuuu... Aku baru abis scuba class.. Alhamdulillah sumenyew berjalan lancar.. Kebetulan aku sowg jew arini so, more in person laa.. Instructor tu cakap lagi ckit owg, lg bagus sebab lagi senang nak paham n tumpukan perhatian.. Yew lah.. its all about safety kan.. So, mmg my luck la arini.. Instructor tu pn brief dengan care yang sangat mudah nak paham.. Kalau xpaham apew2 boleh tanyew jew...

Honestly, ini pengalaman pertama aku berada pada kedalaman 20ft underwater.. Maybe kowg rase xmencabar sangat sebab kat dalam pool tapi sebenarnyew ianyew sangat mencabar sebab kowg kene taw how to control ur breath supaye xpanic kat dalam air.. Bukan senang sebab kite menggunakan regulator untuk bernafas kat dalam air. Tapi, regulator ni jugak akan bwat tekak kowg kering dalam jangkamasa yang lame. Kat cni, teknik agak complicated bagi beginner sebab teknik ni kowg akn bwat mase kat dalam air..

Tadi jugak aku diajar macamanew mengawal tekanan di dalam air.. Seperti yang sume taw, pada kedalaman tertentu kite akan merasai tekanan yang manew kite perlu menanganinyew melalui teknik equalize.. Jangan menganggap ini perkara remeh kerana sistem pendengaran kite boleh terjejas ataupun rosak jika terus kew dasar yang lebih dalam.. Dalam mase yang same kite perlu mengawal keluar masuk udara untuk memastikan kite terapung or tenggelam.. Macam2 bende baru yang aku blajar arini..

Bile dah berada di kedalaman 20 kaki di dasar kolam, aku rase macam berada di 1 dunia yang lain... N aku dah mule rase tekanan yg agk kuat.. Ni mase untuk aku praktikkan teori yg aku blajar td.. Tapi aku xdapat nafikan rase panic tu mule dtg which is aku jd sedikit kelam kabut.. At last, aku berjaya control tu sume... Banyak lg yg aku nk cite tapi, aku masukkan dlm entry lain yew.. Skunk pn dh lewat.. Gambar...? Adew tapi dari jauh jew la.. Aku dh taw dah klu harapkn laki aku,mcmanew result yg aku dpt... Memang mengecewakan.. Huh..! Tengok jew la gambar yang adew ni yew...

Tu instructor aku.. Name lupe..huhuhu





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...