Monday 24 September 2012

Scuba Lagi...

Kali ni, aku nak citerkan macamanew bile kaki aku tetibe cramp time aku 20ft kat dasar kolam... Time tu, aku dah dive 3 penjuru kolam tu non stop.. Nak masuk penjuru yang keempat tetibe kaki aku cramp.. Aku xboleh elak dari rase panik.. Aduuhhh.. Mati aku kali ni.. Instructor aku kat depan... Dalam air manew boleh nak jerit kan.. Aku dah xboleh swim that time... Thank God instructor aku pandang aku n aku bwat sign yang aku adew masalah.. Instructor aku cepat2 datang kat aku n dalam mase yang samew, aku masukkan angin dalam BCD aku.. BCD tu adalah namew singkatan untuk jaket aku tuh... It stand for Buoyancy Control Device..

Bile dah timbul kew permukaan air, instructor aku tanyew adew apew2 masalah...? Aku pun cakap kaki aku cramp.. Die pun tarik aku kew tepi... Sampai kat tepi, baru die cakap, die terlupe nak bwat warm up sebelum masuk air tadi... Die cakap lagi, bagi yang xbiase gune fin, memang akan mudah cramp sebab fin kalau xbiase pakai, boleh jd complicated jugak dalam air... Aku memang xpernah gune fin, so agak susah la nak control.. Kalau xgune fin, memang xkew manew la aku dalam air tu nanti... Dengan berat tong yang hampir 20kg tambah dengan pemberat lagi.. Sampai kat tepi, die tolak kaki aku untuk releasekan rase cramp tu... Nasib baik aku dapat instructor yang ok n baik..

Bile kaki aku dah ok, aku turun lagi dive 20ft dasar kolam... Profesional manew pun diver tu, die tetap akan rase sakit dalam telinga bile tekanan makin tinggi.. Xkire brapew ribu kali die dive, bende tu tetap adew cume kite kene taw macamanew nak tanganinyew... Turun kali ni, aku dah macam pro ckit.. Hehehehe... Instructor tu suruh aku yang lead sementara die ikot blakang aku.. Alhamdulillah, aku berjaya menghadapi sume yang diajar secare teori tadi.. Instructor aku cakap, i'm good enough for a beginner diver.. Aku owg pertama yang boleh turun sampai kew dasar untuk kali pertama dive. Even die sendiri amek mase seminggu untuk dapat turun sampai kew kedalaman 20 kaki.. Ini menguatkan azam aku untuk terus menakluki pulau2 yang adew... Terime kasih En Instructor..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...