Tuesday 24 July 2012

Puasa + Sakit Gusi + MC

Dari ari Jumaat lepas aku dh MC sbb sakit gusi... Gusi aku bengkak sbb gigi nk tumbuh... * jgn gelakkn aku...bkn bby jew yg tumbuh gigi taw...aku yg nk masuk 30 ni pn bru nk tumbuh gigi...huhuhu...* Time2 ni la pn gigi nk tumbuh... Adoyai... Stress woo ble sakit gusi ni... *gigi xkn sakit ok...yg kowg rase sakit tu ialah gusi...* So, aku just rest kt umah jew..bukak puase pn mcm xbest sbb gusi sakit... Nk ngunyah punyewla seksa.... Kalau gi clinic pn, doc xkan cabut time tengah sakit ni... Paling kuat pn die bg pain killer...

Ok, kt cni aku nk reveal resepi mee kari yang aku bwat aritu... Arini rase mcm nk bwat spagetti tp disebabkn aku sakit gusi, kite tunda k...hehehe...

Mee Kari

Bahan2 untuk kuah :

Bawang merah
Bawang putih
Halia
Cili masak ( bukan cili kering yew...)
Mcm ni haa rupe cili masak yew...

Sebuk kari daging or ayam ( bancuh dengan air panas terlebih dahulu..)
Santan ( bergantung pd jumlah hidangan )
Daun kari of course..
Ayam, udang, kerang, fishball, fishcake ( ikut suke nak letak banyak manew..)
Bagi yang makan sayur, blh letak sayur sawi...
Serai

Bahan2 lain

Mee 1 paket
Daun bawang 
Garam secukup rase..
Minyak untuk menumis

Cara-Cara

Mule2 blendkan bawang merah, bawang putih, halia n cili all together...
Then tumiskan sekejap
Masukkan rempah kari yang dah dibancuh td.. Biarkan sampai naik minyak ckit...
After that, masukkan ayam n serai... Biarkan sampai ayam masak..
Masukkan santan.. Biarkan mendidih...
Skunk, boleh la masukkan udang,kerang, fishball, fishcake bagai...
Masukkan garam secukup rase...
Dah sedia untuk dihidang bersama mee yang telah dicelur dengan air panas n daun bawang yang dihiris halus...
Selamat mencuba...


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...